Konceptuel musik > Tine Louise Kortermand > Musikoplevelse > lærerside
Musikoplevelse

Tine Louise Kortermand Musikoplevelse lærerside

OM ELEVOPGAVEN
Eleverne møder indledningsvis komponisten, sangeren og kunstneren Tine Louise Kortermand i sit værksted. Derefter oplever de Knallertsange på en film (varighed 5.31). De skal i makkersamtaler eller evt. i en klassesamtale formulere sig om deres oplevelse. Eleverne skal indlede med nogle sætningsbegyndelser, der kan bidrage til, at de kommer i ”dialog” med værket. 
Efterfølgende ser eleverne et filmklip, hvor Tine og Vivi selv fortæller om deres oplevelser med Knallertsange.     
Eleverne ser filmklip 1: Tine Louise Kortermand i sit værksted og filmklip 2: Knallertsange samt filmklip 3: Tine Louise Kortermand og Vivi Christensen fortæller om Knallertsange og deres oplevelser på turen. 

FORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE

  • Introduktion
    • Fortæl eleverne, at de skal møde komponisten, sangeren og kunstneren Tine Louise Kortermand. Hun har flere titler, fordi hun ikke bare skriver musik - hendes værker består af mange forskellige elementer. Hun har lavet et værk der hedder Knallertsange, som eleverne skal arbejde med. Filmklip 1 indledes med et lille klip fra det værk.
       

    Vis filmklip 1: Tine Louise Kortermand i sit værksted (Filmklip afspilles fra elevsiden)
     

    • Vis elevside 1 med fotos fra værkstedet på smartboard og tal med eleverne om det de ser og hører på filmklippet
      • Hvad lægger de mærke til?
         
      • Hvad fortæller hun om projektet med koen?
         
      • Hvad fortæller hun om megafonen?
         
      • Hvorfor bruger hun køkkenmaskine og æggeskaller? Hvordan? 
  • Elevopgave: Knallertsange – hvad oplever du?
    • Fortæl eleverne at Knallertsange er et projekt/et værk, hvor Tine Louise Kortermand og Vivi Christensen kører rundt på knallerter og synger deres sange for folk.
        
    • Introducér at eleverne skal se en film, der er optaget i forbindelse med projektet Knallertsange. Lad eleverne tale sammen om, hvad de lægger mærke til, mens de ser filmen.
       

    Vis filmklip 2: Knallertsange
     

    • Tal med eleverne om, hvad de umiddelbart oplever, når de ser filmklippet
       
    • Lad eleverne i makkersamtaler eller evt. i en klassesamtale formulere sig om deres oplevelse af værket. Lad dem indlede deres svar med de sætninger, der står på elevsiden
       
    • Lav en opsamling på elevernes oplevelser
       
    • Tal med eleverne om, at alt hvad de ser på filmen hører med til værket, så Knallertsange adskiller sig meget fra de kompositioner, der kun består af musik
  • Tine Louise Kortermand og Vivi Christensen fortæller
    • Introducér at eleverne skal se og høre Tine og Vivi selv fortælle om deres projekt

     

    Vis filmklip 3: Tine Louise Kortermand og Vivi Christensen fortæller om Knallertsange og deres oplevelser på turen

     

    • Lad eleverne tale om filmklippet i makkersamtaler eller tal evt. med dem i en klassesamtale
       
    • Tag udgangspunkt i spørgsmålene på elevsiden
       
    • Se evt. filmklippet flere gange
  • Forslag til evalueringsspørgsmål sammen med eleverne
    • Hvad har vi lært om Tine Louise Kortermand og Vivi Christensen?
       
    • Hvad har vi lært om Knallertsange?
       
    • Hvad adskiller Knallertsange fra en ”traditionel” komposition?