Hjemmebyggede instrumenter > Lars Kynde > Musikoplevelse > lærerside
Musikoplevelse

Kynde musikoplevelse lærerside

OM ELEVOPGAVEN 
Eleverne skal indledningsvist møde komponisten Lars Kynde i hans forskellige værksteder. Derefter skal de lytte til et uddrag af værket Elefanthjerte, der spilles på det hjemmebyggede instrument Vandrende pind. Efter nogle refleksioner skal de opleve værket med både øjne og ører på et filmklip. De skal reflektere over forskellen på oplevelsen, når de kun bruger ørerne og når de bruger både øjne og ører. 

Eleverne ser filmklip 1: Lars Kynde i sine værksteder og filmklip 2: Et uddrag af Elefanthjerte.

FORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE

  • Introduktion ved folkeskolelæreren
    • Fortæl eleverne, at de skal møde komponisten Lars Kynde, der selv bygger sine instrumenter
       

    Vis filmklip 1: Lars Kynde i sine værksteder (filmklip og lydklip afspilles fra elevsiden)
     

    • Vis elevsiden på smartboard og lad eleverne med støtte i billederne parvis tale sammen om, hvad de lægger mærke til i Lars Kyndes værksteder. Lav en opsamling, hvor I taler sammen om, hvad han laver:
      • i metalværkstedet på skibet
      • i træværkstedet på skibet
      • ved skrivebordet derhjemme
  • Elevopgave: Oplev Vandrende Pind med ørerne og derefter med øjne og ører – hvad er forskellen?

    Fortæl eleverne, at de skal lytte til et stykke musik, der er skrevet for et instrument, som Lars Kynde selv har bygget. Instrumentet hedder Vandrende Pind.

    Afspil lydklip 1 (Lydklippet er et sammenklip af begyndelsen og slutningen af værket.)
     

    • Tal med eleverne om, hvad de lægger mærke til ved musikken
       
    • Hvordan forestiller de sig instrumentet?
        
    • Hvad mon det er der laver tonerne?
        
    • Fortæl at værket hedder Elefanthjerte, fordi lyden svarer til en elefants hjerte fra hvilepuls til løbepuls. Fortæl at eleverne nu skal opleve den samme musik, som i lydklippet på en film, så de kan ”se” musikken
       

    Vis filmklip 2: Et uddrag af Elefanthjerte
     

    • Lad eleverne parvis diskutere spørgsmålene på elevsiden og lav en fælles opsamling
       
  • Forslag til evalueringsspørgsmål sammen med eleverne
    • Hvad har vi lært om komponisten Lars Kynde?
       
    • Hvad har vi lært om forskellen på kun at bruge ørerne og på både at bruge øjne og ører?