Elektronisk musik > > Musikforståelse > lærerside
Musikforståelse
Ane Østergaard musikforståelse lærerside
OM ELEVOPGAVEN
Eleverne skal lytte til værket Tilgroet og finde ud af, hvad den består af – hvilke hverdagslyde/reallyde der er med, og hvor de stammer fra, samt hvilket instrument der er med, og hvad det laver.
Eleverne ser filmklip 2: Ane Østergaard fortæller, hvordan Tilgroet er blevet til og filmklip 3: Ane Østergaard viser Tilgroet på computerskærmen
FORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE
- Introduktion ved folkeskolelæreren
- Fortæl eleverne, at de skal lytte intensivt og registrerende til værket Tilgroet
- Vis elevsiden på smartboard og gennemgå opgaven
- Fortæl eleverne, at der er mange lyde i Tilgroet, hvor man ikke helt præcist kan vide, hvad det er. Opgaven går ud på, at de skal skrive det, de synes, de kan høre. (F.eks. kan det i værkets begyndelse lyde som fuglevinger der basker, men det kan også lyde som siderne i en bog, der hurtigt bladres igennem)
- Fortæl eleverne, at de skal lytte intensivt og registrerende til værket Tilgroet
- Elevopgave: Hvad består musikken af?
- Print elevsiden, del den ud og dan par. (Alternativt kan opgaven laves som klasseundervisning, hvor der skrives på elevsiden på smartboard)
- Afspil lydklip 1 mange gange, mens eleverne arbejder med opgaven
- Gennemgå elevernes svar på spørgsmålene i skemaet på elevsiden. Skriv dem op.
- Tydelige naturlyde er: regnvejr, pip, rap, flue
- Andre lyde der er tydelige er: radiostøj, bog der bladres i, vejrudsigt, skridt, radioavisen, mobiltelefon, en dør der knirker
- Instrumenter: Synthesizer – klange, brudte akkorder
- Tal med eleverne om, at lydene er bearbejdet
- F.eks. ændres hastigheden nogle steder – både til et langsommere og et hurtigere tempo
- Fortæl at eleverne i opgaven i musikalsk skaben selv skal lave et stykke elektronisk musik, hvor de lærer at bearbejde lyde på nogle af de måder, som Ane Østergaard har gjort
- Print elevsiden, del den ud og dan par. (Alternativt kan opgaven laves som klasseundervisning, hvor der skrives på elevsiden på smartboard)
- Ane Østergaard fortæller om Tilgroet
Vis filmklip 2: Ane Østergaard fortæller, hvordan Tilgroet er blevet til
- Tal med eleverne om det Ane Østergaard fortæller
- Hvad er historien med det lille hus?
- Hvad findes inde i huset?
- Hvor indretter hun sin arbejdsplads?
- Hvad finder hun, da hun er ude at gå tur?
- Vis det skærmbillede af Tilgroet, der ligger på elevside 2. Tal med eleverne om
- at hvert spor – hver lyd – har sin egen farve
- at alle de spor, der lodret ligger over og under hinanden spiller samtidigt
- Se filmklip 3 og oplev Ane Østergaard selv fortælle om Tilgroet på computerskærmen
Vis filmklip 3: Ane Østergaard viser Tilgroet på computerskærmen
- Tal med eleverne om det Ane Østergaard fortæller
- Forslag til evalueringsspørgsmål sammen med eleverne
- Hvad har vi lært om Tilgroet?
- Hvad har vi lært om, hvordan Ane Østergaard arbejder som komponist?
- Har vi lært andet?
- Hvad har vi lært om Tilgroet?