Elektronisk musik > Ane Østergaard > Musikalsk skaben > lærerside
Musikalsk skaben
Ane Østergaard musikalsk skaben lærerside
OM ELEVOPGAVEN
Eleverne skal være musikalsk skabende og prøve at arbejde ligesom Ane Østergaard. De skal individuelt skabe en komposition, hvor de tager udgangspunkt i en tegning af et skib i havsnød. Eleverne får en række lyde, som er relateret til tegningen. De udvælger nogle lyde, som sættes sammen og bearbejdes på forskellige måder, som de lærer om via små introduktionsvideoer. Denne opgave laves i programmet Audacity, så den henvender sig til de skoler, der arbejder med PC.
Eleverne ser filmklip 4: Ane Østergaard inspirerer til opgaven
FORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE
- Introduktion
- Fortæl eleverne, at de selv skal prøve at lave et stykke elektronisk musik. De skal ligesom Ane Østergaard lave en komposition med udgangspunkt i et sted og en situation
- Vis elevside 1 på smartboard og fortæl at de skal bruge billedet som udgangspunkt for en komposition med titlen: Skib i havsnød. Tal med eleverne om billedet og om nogle af de ”lyde” der er i billedet
- Opret en mappe på smartboard. Download lydene fra elevside 2 og læg dem i mappen
- Lyt til klangene/lydene sammen med eleverne og tal om dem i fht. tegningen
- Print elevside 1 i farver og del den ud, så eleverne hele tiden kan se tegningen, mens de arbejder med deres komposition. Print også oversigten over genvejstaster og del den ud
- Se og hør Ane Østergaard inspirere til opgaven
Vis filmklip 4: Ane Østergaard inspirerer til opgaven
- Tal med eleverne om det Ane Østergaard fortæller, bl.a.
- At man skal finde ud af, hvad man vil fortælle
- At man skal være nysgerrig og prøve sig frem med f.eks.
- Skrue op og ned for volumen
- Spille lyden baglæns
- Sætte rumklang på
- Fortæl eleverne, at de selv skal prøve at lave et stykke elektronisk musik. De skal ligesom Ane Østergaard lave en komposition med udgangspunkt i et sted og en situation
- Elevopgave: Skab en komposition med titlen Skib i havsnød
- Tal med eleverne om, at de ikke skal tænke på at lave et handlingsforløb, men at de snarere skal lave et lydbillede af en situation. Det skal være et slags øjebliksbillede. Ligesom Ane Østergaard har gjort med Tilgroet.
- Lad eleverne hver især oprette en mappe på deres skrivebord med titlen: Lyde til musikalsk skaben. Lad dem derefter gå ind på musikalsk skaben elevside 2. De skal downloade lydene på siden og lægge dem i mappen, som de lige har oprettet på skrivebordet
- Vis Audacity instruktionsvideo 1 på elevside 2 nogle gange på smartboard, og lad derefter eleverne oprette en mappe med titlen: Skib i Havsnød og et ”projekt” med samme titel. Lad dem prøve at importere en klang eller en lyd til Audacity, som det fremgår af videoen. (Måske laver de flere kompositioner med de samme lyde, så der kommer til at ligge Skib i havsnød 2,3,4 osv. i mappen)
- Fortæl eleverne, at de skal lære at bearbejde lydene på forskellige måder. Tal lidt om titlerne på de instruktionsvideoer, der ligger på elevside 2
- Se evt. instruktionsvideo 2 sammen med eleverne – klip, klister, komponér eller lad dem individuelt se den på deres egen computer, mens de bruger hovedtelefoner
- Instruktionsvideo 3-6 viser nogle effekter. Begræns evt. hvor mange de må bruge. Begynd evt. med at de kun arbejder med volumen. Begræns evt. også hvor mange spor de må oprette. Begynd f.eks. med 3-4 spor
- Lad eleverne arbejde individuelt og giv dem god tid til at udarbejde deres komposition
- Afspil nogle af elevernes kompositioner fra smartboard og lad de andre elever fortælle, hvad de kan høre
- Hvilke lyde er brugt?
- Hvilke effekter?
- Er der gode ideer? Hvilke?
- Er det spændende at lytte til? Hvorfor? Hvorfor ikke?
- Tal med eleverne om, at de ikke skal tænke på at lave et handlingsforløb, men at de snarere skal lave et lydbillede af en situation. Det skal være et slags øjebliksbillede. Ligesom Ane Østergaard har gjort med Tilgroet.
- Forslag til evalueringsspørgsmål sammen med eleverne
- Hvad har vi lært om at skabe elektronisk musik?
- Hvad har vi lært om at bearbejde lyde?
- Hvad har vi lært om, hvordan de forskellige bearbejdninger virker?
- Har vi lært andet?
- Hvad har vi lært om at skabe elektronisk musik?