Konceptuel musik > Simon Steen-Andersen > Musikoplevelse > lærerside
Musikoplevelse
Simon Steen-Andersen Musikoplevelse lærerside
OM ELEVOPGAVEN
Eleverne møder indledningsvis komponisten Simon Steen-Andersen i sit værksted. Derefter oplever de værket Run Time Error på et filmklip (varighed 09.48) Efterfølgende skal eleverne i makkersamtaler eller evt. i en klassesamtale formulere sig om deres oplevelse. De skal indlede deres udsagn om værket med nogle sætningsbegyndelser, der kan bidrage til, at de kommer i ”dialog” med værket.
Eleverne ser filmklip 1: Simon Steen-Andersen i sit værksted og filmklip 2: Run Time Error samt filmklip 3: Simon Steen-Andersen fortæller om titlen på værket.
FORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE
- Introduktion
- Fortæl eleverne, at de skal møde komponisten Simon Steen-Andersen, der har lavet et værk, der hedder Run Time Error, som de skal arbejde med. Filmklip 1 indledes med et lille klip fra det værk
Vis filmklip 1: Simon Steen-Andersen i sit værksted (Filmklip afpilles fra elevsiden)
- Vis elevsiden med fotos fra værkstedet på smartboard og tal med eleverne om det de ser og hører på filmklippet
- Hvad lægger de mærke til?
- Hvad fortæller Simon Steen-Andersen om celloen? Hvad bruger han den til?
- Hvad handler opstillingen med de to golfbolde om?
- Hvad lægger de mærke til?
- Fortæl eleverne, at de skal møde komponisten Simon Steen-Andersen, der har lavet et værk, der hedder Run Time Error, som de skal arbejde med. Filmklip 1 indledes med et lille klip fra det værk
- Elevopgave: Run Time Error – hvad oplever du?
- Gå til elevside 2 og introducér at eleverne skal se en film med værket Run Time Error, der er optaget i Den Frie Udstillingsbygning i København
- Fortæl at Run Time Error er et værk, hvor Simon Steen-Andersen spiller på alt muligt andet end instrumenter
- Lad eleverne tale sammen om, hvad de lægger mærke til, mens de ser filmen
Vis filmklip 2: Run Time Error
- Lad eleverne i makkersamtaler eller evt. i en klassesamtale formulere sig om deres oplevelse af værket. Lad dem indlede deres svar med de sætninger, der står på elevsiden
- Tal med eleverne om, at der ikke er noget publikum, når Simon Steen-Andersen "spiller" sit værk igennem. (Værket opføres efterfølgende for et publikum som et videoværk i samme bygning)
- Gå til elevside 2 og introducér at eleverne skal se en film med værket Run Time Error, der er optaget i Den Frie Udstillingsbygning i København
- Titlen på værket
- Tal med eleverne om titlen: Run Time Error. Hvor har eleverne hørt det begreb før?
- Fortæl at eleverne skal se og høre Simon Steen-Andersen fortælle om titlen på værket
Vis filmklip 3: Simon Steen-Andersen fortæller om titlen på værket
- Tal med eleverne om det Simon Steen-Andersen fortæller
- Run – det refererer til, at han løber gennem både musikken og gennem rummene
- Time - refererer til tiden
- Error – refererer til de ”tidsfejl”, der sker ved, at han manipulerer med tiden via sine joysticks. Hans opførelse af værket foregår på en storskærm, hvor filmen med værket afspilles i to parallelle forløb, ligesom han demonstrerer på filmklippet. Han kan påvirke tiden, køre hurtigt frem, gå baglæns i tiden (evt. kun i det ene forløb), han kan markere et loop, så tingene kører i ring. På den måde opstår der ”fejl” i tiden, hvilket betyder, at det ikke passer med, hvad der ville kunne ske i virkeligheden. (Eleverne skal finde to tidsfejl i værket i en opgave i musikforståelse)
- Run – det refererer til, at han løber gennem både musikken og gennem rummene
- Tal med eleverne om titlen: Run Time Error. Hvor har eleverne hørt det begreb før?
- Forslag til evalueringsspørgsmål sammen med eleverne
- Hvad har vi lært om Simon Steen-Andersen?
- Hvad har vi lært om Run Time Error?
- Hvad adskiller Run Time Error fra en ”traditionel” komposition?
- Hvad har vi lært om Simon Steen-Andersen?