Vokal musik > Hugi Gudmundsson > Musikalsk skaben > lærerside
Musikalsk skaben

Lav to små rolige sange med rytmer fra Hvile

OM ELEVOPGAVEN
Eleverne skal være musikalsk skabende og prøve at arbejde ligesom Hugi Gudmudsson arbejder med sine sange. De skal lave to små rolige sange på hver fire takter på en tekst med nogle rytmer fra Hvile. Rytmerne kender de fra opgaven i musikforståelse.
De skal lade sig inspirere af Hugi Gudmundssons gode råd til det musikalsk skabende arbejde og af hans arbejdsmetode.
Eleverne ser filmklip 4: Hugi Gudmundsson giver gode råd til arbejdet med at skabe en sang og filmklip 5: Hugi Gudmundsson synger og spiller sin sang.

FORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE

  • Introduktion ved folkeskolelæreren
    • Fortæl eleverne, at de nu skal arbejde ligesom Hugi Gudmundsson har arbejdet med Hvile
       
    • Vis elevsiden på smartboard. Fortæl at rytmerne er fra satsen Hvile, og at eleverne selv skal prøve at lave nogle små rolige sange på de rytmer. Sig sammen med eleverne de to tekster på rytmerne. (OBS. Takterne kommer i en anden rækkefølge i Hvile)
       
    • Fortæl eleverne at de skal se og høre, hvordan Hugi Gudmundsson arbejder

    Vis filmklip 4: Hugi Gudmundsson giver gode råd til arbejdet med at skabe en sang

    • Tal med eleverne om det Hugi Gudmundsson fortæller
       
    • Han synger, mens han finder frem til en melodi – også for at finde et toneleje der er godt at synge i
       
    • Han synger det samme, som han spiller
       
    • Han synger/spiller melodien mange gange. Hvis han bliver træt af den, så ændrer han bare en enkelt tone og spiller den igen mange gange
       
    • Gennemgå teksten i elevopgaven punkt for punkt
       
    • Understreg at eleverne selv skal synge det de spiller, ligesom Hugi Gudmundsson gør på filmklip 5. (De har blot et andet instrument end et klaver)
       

    Vis filmklip 5: Hugi Gudmundsson synger og spiller sin sang

  • Forslag til forøvelse ved musikskolelæreren: Eksempler på små rolige sange
    • Musikskolelæreren kan spille/synge nogle eksempler på nogle små rolige sange på rytmerne til hhv. sang 1 og 2
       
    • Spil de fire takter (evt. i mol) og lad eleverne synge efter. Gentag hvert eksempel flere gange og skærp elevernes opmærksomhed omkring intonationen
       
    • Prøv også at lade eleverne selv finde ud af, om det er en melodi på rytmen i sang 1 eller 2, der spilles. Spil en melodi på en af rytmerne, hvorefter eleverne skal synge efter på den rigtige tekst
  • Elevopgave: Lav to små rolige sange med rytmer fra Hvile
    • Dan makkerpar og giv eleverne i parrene hhv. nummer 1 og 2. Fortæl at 1`erne er kølleholder i den første melodi og 2`erne er kølleholder i den anden melodi
       
    • Lad hvert makkerpar få et klokkespil, en xylofon eller en metallofon samt en kølle
       
    • Print og del elevsiden ud og lad gerne parrene sprede sig i flere rum
       
    • NB. Hvis man til sidst vil sætte alle elevernes små sange i forlængelse af hinanden, så kan det være hensigtsmæssigt at give en starttone til hhv. sang 1 og sang 2. Med starttone på d bliver det en molmelodi. Med starttone på c bliver det en durmelodi
       
    • Giv gerne eleverne god tid, så der også er plads til at eksperimentere og øve sig i at fremføre sangene
       
    • Underviserne går rundt og hjælper. Musikskolelæreren kan spille med på sit instrument og støtte elevernes ideer
       
    • Lad hvert makkerpar spille og synge hver af deres to melodier et par gange og lad de andre elever lære dem og synge med
       
    • Musikskolelæreren kan støtte fremførelserne med sit instrument
       
    • Arbejd med intonation og evt. med at eleverne selv tæller for
       
    • Giv respons: Kunne eleverne synge deres egne melodier?  Kunne de holde tempoet nede? Osv.
  • Ekstra idé: Musikskolelæreren binder elevernes sange sammen til én stor komposition
    • Hvis eleverne har fået den samme starttone til hhv. sang 1 og 2 kan deres små sange sættes i forlængelse af hinanden
       
    • Stil eleverne der spiller sang 1 op i en rundkreds med deres instrument og deres makker. Sæt melodierne sammen, f.eks. på følgende måde:
      • Det første par spiller og synger deres sang nr. 1 (evt. med støtte fra folkeskolelærer og musikskolelærer)
      • Alle synger melodien to gange, mens eleven spiller til (evt. med støtte)
      • Musikskolelæreren spiller et mellemspil på 4 eller 8 takter
      • Næste par spiller og synger deres melodi osv.
         
    • Gør det samme med sang 2
  • Forslag til evalueringsspørgsmål sammen med eleverne
    • Hvad har vi lært om selv at lave musik?
       
    • Hvilke ligheder er der mellem Hvile og vores to små rolige melodier?
       
    • Hvad har vi lært om at fremføre musik?
       
    • Hvad har vi lært om at spille sammen?
       
    • Har vi lært andet?