Hjemmebyggede instrumenter > Jeppe Just musikoplevelse lærerside > Musikoplevelse > lærerside
Musikoplevelse

Jeppe Just musikoplevelse lærerside

OM ELEVOPGAVEN
Eleverne skal indledningsvist møde komponisten Jeppe Just Christensen i sit værksted. Derefter skal de først lytte til Song no. 2 (varighed 6:33) og efterfølgende opleve satsen med både øjne og ører på et filmklip. De skal reflektere over forskellen på oplevelsen, når de kun bruger ørerne, og når de bruger både øjne og ører. 

Eleverne ser filmklip 1: Jeppe Just i sit værksted og filmklip 2: Song no. 2

FORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE

  • Introduktion ved folkeskolelæreren
    • Fortæl eleverne, at de skal møde komponisten Jeppe Just Christensen, der både bygger og ombygger instrumenter
       

    Vis filmklip 1: Jeppe Just i sit værksted (Filmklip og lydklip afspilles fra elevsiden)
     

    • Vis elevsiden med billederne fra værkstedet på smartboard. Tal med eleverne om det de ser og hører på filmklippet
      • Hvad lægger de mærke til?
      • Hvad fortæller Jeppe Just Christensen om instrumenterne på billederne? Hvordan har han lavet dem? Hvordan fungerer de?
  • Elevopgave: Oplev Song No. 2 med ørerne og derefter med øjne og ører – hvad er forskellen?
    • Fortæl eleverne at de nu først skal lytte til en sats af Jeppe Just Christensen, der hedder Song no. 2 og bagefter skal de se et filmklip, hvor musikerne spiller musikken – de skal opleve forskellen på kun at lytte og på både at lytte og at se
       
    • Fortæl at der er nogle helt andre instrumenter med i Song no. 2 end dem de lige har set i Jeppe Just Christensens værksted
       
    • Lyt til lydklip 1 med et uddrag af Song no. 2. Lyt evt. flere gange
      • Lad eleverne parvis tale sammen om spørgsmålene på elevsiden, mens musikken spiller
      • Lav en opsamling på elevernes oplevelser
         
    • Introducér at eleverne skal se et filmklip med Song no. 2. (De ser og hører hele satsen). Lad dem under afspilningen parvis tale sammen om, hvad de lægger mærke til

      Vis filmklip 2: Song no. 2
       

    • Tal med eleverne om, hvad de lægger mærke til 
      • ved instrumenterne? (Kom ind på de hjemmebyggede instrumenter og legetøjsinstrumenterne)
      • ved musikken?
      • ved musikernes måde at optræde på?
      • ved deres tøj?
      • Evt. andet?

     

    • Tal med eleverne om forskellen på kun at lytte og på både at lytte og se musikken blive spillet.
      • Vend tilbage til elevernes udsagn om deres oplevelser da de lyttede til lydklip 1.
         
    • Hvordan forandrer det oplevelsen, at se musikken blive spillet på filmklippet?
       
    • Tal med dem om alle de ”informationer” de får i forbindelse med filmklippet, som de ikke kan vide noget om, når de kun hører lydklippet.
      Hvad betyder det for oplevelsen?

     

    • Tal med eleverne om, hvorfor de tror Jeppe Just Christensen selv bygger instrumenter? Hvorfor mon han bruger legetøjsinstrumenter? Hvorfor mon han laver musik, der lyder på den måde?
       
    • Fortæl at i musikforståelse skal I se nærmere på instrumenterne og på hvorfor Jeppe Just Christensens musik lyder som den gør. 
  • Forslag til evalueringsspørgsmål sammen med eleverne
    • Hvad har vi lært om Jeppe Just Christensen og hans musik?  
       
    • Hvad har vi lært om forskellen på kun at lytte til musikken og på både at lytte og se musikken blive spillet?