Instrumental musik > Bent Sørensen > Musikoplevelse > lærerside
Musikoplevelse

Hvad sker der i Fantasmagoria?

OM ELEVOPGAVEN
Eleverne bliver ført ind i musikken via en historie. De får begyndelsen på to små historier som de skal digte videre på. 
Historierne stimulerer elevernes mulighed for at forbinde sig med musikken, så den får mening og betydning. Efterfølgende taler de med underviserne om deres forestillinger, som bliver en indgang til at tale om musikken og dens udtryk. 

Eleverne ser filmklip 1: Bent Sørensen i sit værksted, filmklip 2: Bent Sørensens indledning til En morgen i Fantasmagoria, filmklip 3: Bent Sørensens indledning til En nat i Fantasmagoria og filmklip 4: Bent Sørensen fortæller om musikken

FORSLAG TIL FREMGANGSMÅDE

  • Introduktion ved folkeskolelæreren
    • Lad eleverne lytte til satsen Dolcissimo af Bent Sørensen. Den ligger på forsiden af Fem spor – Instrumentalmusik. (Varighed 3:17) Lyt evt. flere gange
    • Tal lidt med eleverne om musikken, der er for violin, cello og klaver
       
    • Fortæl at Dolcissimo kommer af italiensk dolce, der betyder blidt. Dolcissimo betyder "meget blidt"
       
    • Mød komponisten Bent Sørensen, der har lavet musikken. Han præsenterer sig selv og sit værksted

    Vis filmklip 1 Bent Sørensen i sit værksted (Filmklip og lydklip afspilles fra elevsiden)

    • Lad eleverne parvis tale sammen om, hvad de lægger mærke til ved Bent Sørensen og hans værksted. Lav en fælles opsamling på det
  • Forslag til forøvelse ved musikskolelæreren: Stimulering af elevernes fantasi.
    • Del eleverne ind i par og fortæl, at de skal forestille sig, hvad musikken fortæller om noget, der sker i et fantasiland, der hedder Fantasmagoria.
       
    • Introducer de to børn Pil og Emil, som historierne på elevsiderne handler om og fortæl lidt om dem, så eleverne får en ramme at fantasere ind i. Spil f.eks. noget atonalt, langsomt og dybt efterfulgt af noget hurtigt og højt. Begge dele gentages flere gange og intensiveres ved at blive hurtigere og kraftigere
       
    • Tal med eleverne om hvad de oplever, musikken kan fortælle, hvilket naturligvis er individuelt. Men der vil ofte være visse fællestræk – find fællestræk frem
       
    • Find selv på mange flere eksempler, spil dem og tal med eleverne om dem jf. ovenstående
  • Elevopgave 1 til satsen Dolcissimo: Hvad sker der i Fantasmagoria?
    • Vis elevsiden på smartboard og lad eleverne følge med i teksten En morgen, mens en af underviserne læser den højt
       
    • Gennemgå elevopgaven og fortæl, at eleverne skal digte en fortsættelse af historien ved at lytte til musikken og bruge deres fantasi, ligesom de gjorde i forøvelsen med musikskolelæreren. Historien skal ikke skrives ned, men de skal kunne fortælle den.

    Vis filmklip 2 Bent Sørensens indledning til: En morgen i Fantasmagoria

    • Afspil lydklip 1 og sig, at eleverne skal være helt stille, første gang de lytter og hver for sig forestille sig, hvad der sker
       
    • Lad eleverne efterfølgende parvis tale om deres forestillinger
       
    • Spil musikken mange gange, og lad eleverne samtale og digte videre på historien, mens musikken spiller
       
    • Lad nogle af eleverne fortælle, hvad de oplevede/forestillede sig, der sker for Pil og Emil
       
    • Find sammen med eleverne frem til, hvad i musikken, der kan have betydet noget for de forestillinger
  • Elevopgave 2 til satsen Dolcissimo
    • Brug samme fremgangsmåde som ovenfor 

    Vis filmklip 3: Bent Sørensens indledning til En nat i Fantasmagoria

    Afspil lydklip 2

    Vis filmklip 4 Bent Sørensen fortæller om musikken

    • Tal med eleverne om det Bent Sørensen fortæller
       
      • om første del af musikken (En morgen i Fantasmagoria- lydklip 1), hvor instrumenterne er ”skygger”, hvilket svarer til Pil og Emil, der følger efter alfen, som en skygge.
      • Om sangen, der spilles i anden del af musikken af violin og cello (En nat i Fantasmagoria, lydklip 2)
      • Om værkets titel Phantasmagoria, der betyder skyggespil. Fortæl at satsen Dolcissimo kun er en enkelt sats fra et værk med fire satser
      • Mv.
  • Forslag til evalueringsspørgsmål med eleverne
    • Hvordan har vi udtrykt vores musikoplevelse?
       
    • Hvad har vi talt om i musikken, der kan betyde noget for vores oplevelse?
       
    • Hvad har vi lært om komponisten Bent Sørensen og hans musik?
       
    • Hvilke nye ord har vi lært?
       
    • Evt. andet